Dag 12. Van Villafranca Montes de Oca naar Burgos (ongeveer) 38 km

1 oktober 2015 - Burgos, Spanje

Ondanks dat er 20 mensen in de slaapzaal lagen (alles bezet), was het vannacht best rustig, geen gesnurk e.d. Wel ging om 5 uur de eersten alweer pakken, maar als er ook al om 21.00 uur geslapen wordt, valt het wel mee. Om 6 uur was het wel gedaan met de rust, heb het nog tot kwart voor 7 volgehouden, maar toen ben ik ook maar in gaan pakken. Vandaag  was het plan om er een gemakkelijk  dagje van te maken. Kwam goed uit want ik heb vannacht keelpijn gekregen en een beginnende  verkoudheid, dus niet superfit.

De Albergue om 07.30 uur verlatend, ging het gelijk al steil omhoog, nog in het donker, de Montes de Oca in. Tot je op het hoogste punt komt, 1162 m. Dan denk je wel eens, waar ben ik mee bezig,zo vermoeiend!!!

Daarna ging het een het een lange weg door het bos naar San Juan de Ortega, weer een piepklein dorpje met 18 inwoners en natuurlijk een kerk, zoals overal. Hier even koffie met een pastei met kaas en ham gegeten ( waarom niet gewoon een broodje kaas!!!).

Verder gaat het weer door de bossen en daarna mooie uitzichten op het dal waar Ages ligt. Daarna langs de weg naar Atapuerca (klinkt als een peruaanse plaatsnaam Sara...toch?). Hier kwamen we een Duitse pelgrim tegen met een schattig hondje van 3 maanden. Had hij gekregen in Santiago. Hij liep de Camino andersom.  De puppy had hij dan meestal boven op zijn backpack liggen. Hij vroeg wel een bijdrage voor het maken van de foto. Ok dan. Moest in een tent slapen, omdat hij niet in Albergue mocht met dat beestje.

Na Atapuercu een heel steil, rotsachtig pad op, tot je op de hoogvlakte Matagrande komt. Veel wind. Een soort stenig maanlandschap. Daarna ging het fout. Verkeerde afslag genomen en net niet langs het plaatsje gekomen waar ik wilde overnachten. Was nog een man die daar liep te dolen, wist het ook niet en is maar met ons meegelopen. Wat zijn die pijlen daar slecht aangegeven. Waarom wordt dat niet bijgewerkt??

Teruggaan  is geen optie bij de Camino, dan toch maar doorlopen naar Burgos. Eerst via een lange weg door de velden tot je uiteindelijk bij de buitenwijken van Burgos komt. Veel mensen nemen dan de bus om die vervelende industriegebieden te ontlopen, maar nee....doorlopen maar. Wat een vreselijk lange weg, zere voeten!!!! Was zeker nog wel 10 kilometer  voordat ik echt in Burgos was.

Had totaal geen zin meer in de Alberguen met de slaapzalen. Dus een hostal of een hotel. Een hostal gevonden met een bed met lakens, een badkamer en handdoeken. Wat een luxe!!! Gelijk maar gereserveerd voor nog een nacht. Ik neem een rustdag. Hoef ik niet op tijd weg en kan o.a. de cathedraal van Burgos bezoeken en wat door de stad lopen.

Het was vandaag heerlijk weer, strakblauwe lucht, veel wind.

Nog even beneden in een niet echt gezellig eettentje een pelgrimsmenu gegeten. Maar ja, ik wilde geen stap meer verzetten. Als voorgerecht salade, hoofdgerecht vis met gebakken aardappelen en als toetje een soort kwarkflensje, leek het, met kaneel.

Hierna in mijn riante bed

1. Ben Engbersen:
    1 oktober 2015
    Hoi Janneke,
    Je hebt vandaag een behoorlijk lang stuk gelopen en ook nog eens door heuvelachtig gebied. Kan me voorstellen dat je het nu een beetje gehad hebt.
    Goed dat je een rustdag neemt. Nog mooier, een eigen kamer met bad, dat moet erg goed voelen.
    Prachtig dat je bijzondere mensen ontmoet en daar ook de tijd voor neemt.
    Hoop dat je verkoudheid snel over gaat.
    Geniet van je rustdag, succes!
    Lieve groet, Ineke & Ben.