Dag 33. Vann Pedrouzo naar Santiago de Compostela. 21 km

22 oktober 2015 - Santiago de Compostela, Spanje

Redelijk geslapen, voor de laatste keer, in een slaapzaal en in een bunkbed. Had geen haast vandaag, want geen lange etappe en ik had mijn hotel in Santiago.

Pedrouzo uit en weer het bos in. Het bospad gaat steil omhoog, de laatste stuiptrekkingen van de camino voor Santiago. Nog wat mooie landelijke uitzichten. Daarna is het gebeurd en gaat de route langs de landingsbanen van de luchthaven Lavacolla (vliegveld van Santiago).

Ook nog klimmen naar het plaatsje Lavacolla. Dit is het plaatsje waar de pelgrims zich wasten voordat zij in Santiago aankwamen. Daarna kom je op een hoogvlakte, waar zich de zendstations van TV Galicia en TV Espana bevinden, dus de regio van Santiago. Via de Monte do Gozo, waar een groot gedenkteken staat uit 1993 , wat aan de bezoeken van de paus herinnert. Daarna zie je de stad liggen, krijg er wel kriebels van, na zo'n lange tocht......de cathedraal is nog niet te zien. Dat duurt ook nog even, maar dan kom ik toch op het plein aan.....geweldig. Helaas staat de cathedraal in de steigers, maar dat moet natuurlijk  ook gebeuren. Het is allemaal nog erg onwezenlijk, dat ik hier nu sta en loop. Ga gelijk maar naar het pelgrimskantoor om mijn Compostela op te halen. Een uur wachten, maar erg gezellig met al die blije mensen. Zag ineens weer mensen die ik weken geleden voor het laatst had gezien, dat Franse stel op slippers, ze stonden er......laatste keer zag ik ze in Burgos.....

En de snelle Koreaan, waarvan ik dacht dat hij er allang zou zijn, had vertraging gehad ivm een blessure aan zijn voet en had 2 rustdagen.

Er zitten wel 10 mensen achter de desk om de Compostela uit te schrijven. Ze doen dit aan de hand van je stempelkaart, daar moet van iedere dag een stempel in staan en van de laatste 100 km zelfs twee stempels.

Heb ook nog een certificaat van de afstand erbij.

Daarna het hotel zoeken, kaart bij het toeristen informatiepunt gehaald. Was toch nog wat gezoek, maar uiteindelijk gevonden. Morgen uitvogelen wat de kortste weg is naar het centrum. Het is trouwens  een ontzettend  levendige stad, ook omdat het een universiteitsstad is. Veel terrassen, ook in de omgeving van het hotel. Dus Peter hoop dat het mooi weer is als je komt!!!!

Er zou een feestje zijn met wat mensen om 17.00 uur in de stad, maar het was net of de vermoeidheid nu toesloeg, was helemaal leeg, moe en futloos. Daarom in de buurt van het hotel een pizza genomen en terug naar het hotel. Lekker met douche en eigen toilet :))

Morgenavond naar de mis om 19.30 uur, want ik hoorde dat dan de botamufeira (wierookvat) dan misschien geslingerd wordt en dat schijn je te moeten zien. Maar het is altijd afwachten....of het ook daadwerkelijk gebeurt.

Dit was mijn laatste verhaal. Ook voor mij goed om alles op de rij in een verslag te hebben, want het lijkt eeuwen geleden dat ik uit Saint Jean Pied de Port ben vertrokken.

Is ook 5 weken geleden, heb er 33 dagen over gedaan, heb mooie, maar ook slechte dagen gehad. Vreselijke Albergues, redelijke en mooie. De prachige Pyreneeën, het mooie Rioja, gebied, de soms erg lange, saaie Meseta, het mooie Galicie, plekken waar ik anders nooit geweest zou zijn. En natuurlijk de Cruz de Ferro!!!

Het was een groot avontuur, ook omdat ik het alleen wilde doen en dat was niet altijd gemakkelijk. Verder ben ik blij en dankbaar dat ik dit heb kunnen doen zonder blessures en andere ongemakken, dat ik het heb gered.

Ook blij dat ik geen last heb gehad van bedwants. De grote angst op de Camino. Heb een paar mensen gezien die onder de beten zaten en vreselijk veel jeuk. De (hippie) Albergue in Granon waar ik uit gevlucht ben, had, naar ik later vernam, bedbugs. In die grote Albergue in O Cebreiro stond er ook om bekend.

Verder, laat ik het hierbij. Het kan van mijn lijstje en ik heb geen plan om nog ooit een andere Camino te lopen, zoals veel anderen dat wel hebben. Het enige wat ik nu nog zou kunnen gaan lopen, is het Pieterpad :))

Dus lieve Peter, wees gerust en bedankt dat ik het heb kunnen doen, al was het voor jou niet gemakkelijk met mij, zo alleen, in dat verre Spanje....bedankt xxx

1. Willemien Erenga:
    Lieve Janneke,

wat een prachtige laatste blog! Ik zat gisteren te kijken of je er nog een geschreven had en ik dacht dat is het!! Maar nee, de laatste twee dagen zijn geschreven en je hebt het gedaan! Ongelooflijk! Gefeliciteerd! Ik ben er helemaal van onder de indruk. Ik zal de dagelijkse verhalen missen. Dank je wel voor het schrijven. Ik heb echt het gevoel dat ik nu weet wat het is om de camino te lopen! En helemaal alleen!

Mooi mooi mooi!

Heel veel liefs van Willemien.
  2. Meta:
    Lieve Janneke,
    Wat weer een mooi verslag. Ik vind het heel knap en dapper dat je dit alleen hebt gedaan. Ben wel benieuwd wat er nog meer op je lijstje staat.
    Geniet nog maar een paar dagen van Santiago samen met Peter.
    Liefs Meta
  3. Paula:
    23 oktober 2015
    Chapeau!!!! We doen het je niet na. Geniet nog een aantal dagen en rust maar lekker uit.
    Liefs, Merian en Paula
  4. Willy:
    23 oktober 2015
    Goed hoor, zo helemaal in je eentje.
    Ik zal je verhalen wel missen.
    Geniet nog van je vrije tijd.
    Liefs
    Willy
  5. Ben Engbersen:
    23 oktober 2015
    Knap gedaan, erg dapper en dat alles in je uppie, grote klasse! Gefeliciteerd met je Compostela, geniet!
  6. Rosa:
    Lieve Mam,
    Ben super trots dat je dit hebt gedaan, helemaal alleen! Wat een leuk laatste verhaaltje ook. Nu genieten en veel plezier met Peter! Hij is vast super blij om je weer te zien. Liefs, rosa
  7. Erica:
    23 oktober 2015
    Prachtige prestatie Janneke, gefeliciteerd; wat ben jij een doorzetter!! Ik hoop dat je deze (levens)ervaring nog heel lang mag koesteren. En wat een mooie verhalen heb je geschreven... lieve groet, Erica
  8. Bern:
    23 oktober 2015
    Respect hoor Janneke, heel veel respect!
    Lieve groet, Bern.
  9. Janneke:
    23 oktober 2015
    Dank jullie allemaal voor de lieve reacties, super!!!
  10. Mia:
    Respect Janneke!!!!!!
  11. Janneke:
    23 oktober 2015
    Heb toch nog de slingerende botamufeiro gezien....met daarbij gezang van een non, heel indrukwekkend.
  12. Annemieke Paalman:
    Hallo Janneke,
    Dat heb je dan toch maar mooi gedaan. Zou mooi staan op een cv. maar je gaat toch niet meer veranderen van baan neem ik aan. Daarbij hoeft een cv. niet meer zoals vroeger. Deze tocht getuigt van je doorzettingsvermogen, onverschrokkenheid en wilskracht. Ik doe het je niet na en ja, Peter is super blij dat je heelhuids bent aangekomen.
    Fijne dagen samen.
  13. José:
    24 oktober 2015
    Klasse Janneke! Super dat je het helemaal volbracht hebt en bedankt voor je mooie verhalen er over.
  14. André:
    24 oktober 2015
    Geweldige prestatie Janneke. Van harte gefeliciteerd, ook namens Anneke. Zijn ook zeer benieuwd naar je mondelinge ervaringen. Nog een fijne nazit met Peter en een goede terugreis gewenst.
  15. Greet:
    25 oktober 2015
    Wat een topprestatie, Janneke! En wat een ervaring. Wat dapper dat je dit in je eentje hebt gedaan. Ik heb genoten van je, soms ontroerende, verhalen. Ik weet niet of je daar nog bent (had een beetje leesachterstand), maar geniet nog lekker daar samen met Peter en goeie reis terug naar Nederland.
  16. Anja:
    28 oktober 2015
    Hallo Janneke, gefeliciteerd wat een prestatie. En wat een mooi reisverslag.
    Vr groet,Anja
  17. Carola:
    28 oktober 2015
    Geweldig dat je het hebt gered!!! Respect en mooi dat je dit hebt kunnen doen. Fantastisch