Dag 2 Van Orisson naar Espinal. 23 km

21 september  2015

Vanmorgen pas om 7 uur wakker en het ontbijt was van 7 tot 7.30 uur. Moest dus snel!!

Vandaag over de Pyreneeën, om aan de andere kant in Spanje te komen.

Mooie zonsopkomst in de bergen. Om half 8 ben ik gaan lopen, steeds omhoog. Erg vermoeiend, maar het was helder weer (wat een uitzondering is in het najaar) en het uitzicht prachtig. Sommige plekken waren erg stijl en stenig, oppassen dus!! Op een gegeven ga je op de col de Benarte de grens over naar Spanje. Het is hier zo ontzettend  stil, alleen het geklingel van de bellen van koeien, paarden en schapen zijn te horen.

Op een gegeven moment was het een tijdje vrij vlak en kon ik een tijdje weer een normaal tempo lopen. Tot de afdaling begon, dat was ook een zware klus. Voelt het in de knieën en weer erg oppassen waar je je voeten neerzet. Dat blijkt wel, want ik ben 2 keer gevallen. Goed afgelopen, maar je kunt zomaar wat krijgen en dan is het afgelopen en kun je naar huis. Maar schijnt vaak te gebeuren. Veel pelgrims hebben stokken. Ik niet, dus misschien was het wel beter.

Maar deze eerste 2 dagen schijnen het zwaars te zijn. Dus dan gaat de rest ook wel lukken.

Om 12.30 uur kwam ik in Roncevalle, waar ik wilde overnachten. Maar dat ging niet lukken, want er moest contant betaald worden en ik had geen cash geld meer en ik had erop gerekend dat ik hier kon pinnen. Balen dus. Een dorp verder kon het wel, dus ben ik verder gaan lopen. Nu moet ik wel zeggen dat die slaapfabriek in Roncevalle mij wel wat tegenstond. Een gigantisch  gebouw, een klooster en daar kunnen 180 mensen slapen. Alleen zie ik de mensen van gisteren  dan niet, dat is wel wat jammer.

Het volgende  dorp kon ik geen pin vinden ( bleek er achteraf wel te zijn), dus nog 5 km door naar Espinal, waar volgens de kaart wel een pin was. Kom ik daar aan, vraag aan zo'n local waar de pin is, no banco, in Burquete wel, waar ik verdorie net vandaan kwam.

Toch maar proberen bij de plaatselijke albergue en yess, er was plek en je kunt hier wel met pinpas betalen. Ik was zo opgelucht, ook eten en ontbijt erbij voor 24 euro....geen geld. Het is een kleine herberg met 5 stapelbedden. Nu ook kerels erbij, dat wordt vast snurken, oordopjes in dus.

Morgen zou ik naar Zubiri gaan, maar omdat ik vandaag verder heb gelopen, kan ik wellicht verder komen. Zie wel. Zo lekker vrij ben je op de Camino.

Eten bestond uit pastasalade, vlees, brood, yoghurtje en wijn.

Vanavond hoorde ik dat het pad waar ik naar beneden gelopen ben, wordt afgeraden. Er is een alternatieve route.  Morgen wordt regen voorspeld.

Buen Camino

1. Willemien Erenga:
    Dag Janneke,
    Heerlijk om je verhalen te lezen!! En de foto's te bekijken!! In mijn gedachten loop ik mee.. Ja wat een vrijheid! Dat herinner ik mij ook nog... Dat is waarom ik het ook een keer wil doen....prachtig toch hè die Pyreneeën!! Slaap lekker! Liefs van Willemien.
  2. Carola:
    21 september 2015
    Geweldig Janneke om je verhalen te lezen!! Wat ben je goed bezig. Toi toi toi. Respect en zet m op!
  3. Jan Roeters:
    21 september 2015
    Mooi Janneke! Geweldige verhalen.
  4. Aafke:
    21 september 2015
    Whoh Janneke, wat ongelooflijk stoer dat je de doet zeg!!!! Ik ga je vanaf nu volgen hoor
    Groetjes Aafke
  5. Marloes:
    22 september 2015
    Janneke keer geniet er van en veel succes!!!!!!!!
  6. Machiel:
    22 september 2015