Dag 11. Van Redondela naar Pontevedra. 20 km

30 augustus 2017 - Pontevedra, Spanje

Redelijk geslapen,  toen we opstonden was iedereen al weg (5 mensen). Tegen 8 uur op weg gegaan. Eerst natuurlijk koffie en een broodje in een plaatselijke cafe.

Het was vandaag een mooie tocht met uitzicht op de baai van Vigo, waar ook mooie eilanden liggen. Helaas was er weinig te genieten van het uitzicht vanwege de mist. Jammer, had prachtige foto's ervan gezien in het toeristenbureau. Het was wel veel klimmen geblazen weer vandaag in het bos, maar ook tussen de oude huizen door. Kwamen door Arcade met zijn mooie Romeinse brug over de Rio Verduge. Hier schijn je de lekkerste oesters te kunnen eten ( kan het niet beoordelen, want heb geen ervaring met oesters).

Het was duidelijk stukken drukker dan eerdere dagen. Komt toch, net als op de Camino Frances, dat veel mensen, ook heel veel scholen denk ik, alleen de laatste 100 km lopen. Ze moeten dan 2 stempels per dag zien te krijgen in kerken en cafeetjes en krijgen dan in Santiago hun compostella, wat goed op hun C.V. staat. Voor Pontevedra hebben we een alternatieve route genomen. Ipv langs de weg een heel mooi pad langs een rivier. In Pontevedro zijn we gelijk naar het centrum gelopen, daar hadden Geertrui en ik een kamer geboekt in een hostel met eigen badkamer. De eigenaresse was een vrouw, die er volgens mij niet veel zin meer in had, zuchten en steunen, alles was teveel. De receptie of wat er voor door moest gaan aan een klein keukentafeltje. Ook niet echt een inspirerende omgeving om te zijn.

Pontevedra is een erg relaxte stad met mooie oude straatjes, oude gebouwen en gezellige pleintjes. We zijn ook gelijk een hapje gaan eten, salade Caprese en mosselen met een Albarino wijn.

Morgen scheiden onze wegen en ga ik alleen verder over de Camino Central zoals die oorspronkelijk loopt naar Santiago. Geertrui gaat de Camino spiritual doen, dat is een variant. Deze is nog minder bekend en voert weer langs de kust, is ook veel rustiger. De laatste dag kun je daar dan met de boot naar Padron en de Camino spiritual komt dan weer samen met de Camino Central. Je doet er een dag langer over. Heb getwijfeld, maar ga toch gewoon over de Camino en niet via de variant.

Na het relaxen weer even de stad in en verschillende kerken, pleintjes en gebouwen bekeken. Tot het genoeg was en we verder op een terras hebben doorgebracht.

Hostel: Casa Maruja, Casa de Huespedes

1. Erica:
    30 augustus 2017
    Ha Janneke, je komt steeds dichter bij te doel! Geniet ervan morgen. Succes!!
  2. Astrid:
    31 augustus 2017
    Hoi Janneke, je kunt altijd nog schrijver worden! Je verhalen zijn heel leuk en boeiend om te lezen. Veel succes!
  3. Carola:
    Mooi Janneke om te zien.
    Toi toi toi nog ff!!!
  4. Janneke:
    31 augustus 2017
    Dank voor jullie reacties. Ja bijna doel bereikt, nog 2 etappes. Gaat nog steeds voorspoedig gelukkig!!!