Dag 12. Van Pontevedra naar Caldas de Reis. 24 km

31 augustus 2017 - Caldas de Reis, Spanje

Prima geslapen vannacht. Was lekker rustig. Om 7.45 uur stonden we buiten. Geertrui had problemen met de prijs van de rugzak. Normaal was het iets van 7,50 euro en nu was het 25 euro omdat de plek waar de rugzak naar toe moest een plek is, niet zo gangbaar is. Nu wilde ze het via de post proberen. Ik vind dat maar onhandig dat vooruit sturen van de rugzak iedere dag. Gewoon minder meenemen :)

Zij ging dus naar het postkantoor en ik ging de pijlen volgen, die vanaf nu een stuk beter worden aangegeven. Dat is een stuk relaxter lopen. Vond het ook wel lekker weer alleen te lopen. Bij de splitsing van de Camino waar ik liep en die van de Camino Spiritual was er toch even twijfel mede omdat het een prachtige route schijnt te zijn. Maar omdat het nog niet zo bekend is en er geen beschrijving van is, ben ik bang dat de bewegwijzering niet optimaal is. Dus toch maar doorlopen op de gemakkelijke weg.

Het was inderdaad een gemakkelijke route vandaag door bossen, paadjes door wijngaarden, kleine dorpjes en het was ook nog prachtig weer. Zon met een windje en niet te warm. Wel lekker na twee zonloze dagen. Druiventrossen volop, zo nu en dan even een druifje pikken natuurlijk. Het is, zoals ik al zei, nu we dichter bij Santiago komen, een stuk drukker. Daarom reserveer ik mijn slaapplek nu maar. Dan is dat in ieder geval geregeld.

Om 14.00 uur kwam ik aan in Caldas de Reis. Dit is een plaats waar warme thermale baden zijn, veel kuurhotels dus.

De herberg vond ik al snel. Het was een bar aan de route, Timonel. Achter de bar was een herberg, vrij nieuw volgens mij. Ik kreeg een bed toegewezen in een enorme slaapzaal. Nu nog helemaal leeg, maar volgens de eigenaresse was het allemaal gereserveerd. Ik ga gelijk de stad in om een hapje te eten. Heb inmiddels de gewoonte aangenomen om 's middags te eten, omdat het 's avonds pas vanaf 20.00 uur kan en dat vind ik te laat. Vond een leuk restaurantje waar het pelgrimsmenu te krijgen was. Voorgerecht, hoofdgerecht, toetje en wijn. 9 euro. Wat mij opvalt aan deze Camino dat er hier veel Duitsers (heel veel), Italianen, Potugezen en Spanjaarden lopen. Op die andere Camino waren heel veel niet Europeanen, Koreanen, Australiers, Canadezen. Die kom je hier niet tegen. Ook Nederlanders zie ik hier niet veel. Ben er maar 1 tegengekomen. Nog 2 etappes dan kom ik in Santiago aan. Zaterdag is the day!!

1. Erica:
    31 augustus 2017
    Wat gaat het super met jou! Zaterdag kom je aan! Geniet nog van deze laatste 2 trajecten!
  2. Sara:
    31 augustus 2017
    Wat gaat dat alweer snel zeg, je bent er al weer bijna! Het gaat niet om de bestemming, maar om de weg ernaar toe, toch Echt prachtige plekken!!