Dag 19. Van El Burgo Ranero naar Puente Villarente. 25 km

8 oktober 2015 - León, Spanje

Goed geslapen, om 7 uur opgestaan.  Tegen 8 uur vertrokken. Omdat de keuken gesloten was, ontbeten in het dorpje. Croissant, koffie, sinaasappelsap.

Daarna op weg. Vandaag ook weer veel langs de weg, maar het einde is in zicht. Na Leon wordt het een ander landschap, dan is de Meseta van 200 km voorbij.

Het eerste plaatsje na 12,5 km is Reliegos. Even koffie gedronken en kwam daar de Deense vrouw weer tegen. Iedere dag sinds Hontanas komen wel elkaar tegen, of in dezelfde Albergue, of onderweg. Zij vertelde dat ze ieder jaar een Camino loopt, deze loopt ze voor de tweede keer. Ze heeft de Camino Portuguese, de Camino Norte (gaat langs de kust) en de Camino Primitivo gelopen. Ze vertelde en ik weet het ook wel dat de laatste 100 km heel druk is. Dit omdat je de camino hebt volbracht als je de laatste 100 km loopt en veel Spanjaarden schijnen dat te doen, omdat dit goed op hun CV staat blijkbaar.

Weer verder langs het pad langs de weg tot Mansilla de las Mulas, maar wederom......het was nog maar half 1. Dan maar weer door naar het volgende plaatsje Puente del Villarente. Had een flyer van een Albergue die er wel leuk uitzag. Was nog een vervelend stukje op de vluchtstrook. Niet echt fijn met die vrachtwagens.

In het plaatsje vond ik al snel de Albergue die ik op het oog had "San Pelayo" (voor de liefhebbers http://www.alberguesanpelayo.com) .

Heb een laag bed deze keer, iets comfortabeler dan al die stapelbedden. Er waren nog niet veel mensen, maar toen ik in de hal zat, kwamen er steeds meer mensen binnen, waaronder ook Beth uit Australië, die ik ook in Puenta la Reina tegen was gekomen. Ik had gedacht dat ze nog niet zo ver zou zijn. Soms verbaas je je hier echt over.

Na het installeren en douchen, lekker in de tuin gezeten, samen met Beth, die dus gelijk met mij is begonnen. Even ervaringen uitwisselen. Zij vertelde over die Canadees, die deze week overleden is. Zij had in hetzelfde hostel gezeten, had de avond daarvoor nog met het echtpaar samen gegeten, 's nachts wel wat geluiden gehoord. En 's morgens hadden er 2 agenten voor het hostel gestaan. Pas vanmiddag kon ze de verbanden leggen, dat het die man was die ' s nachts dus overleden was. Heftig hoor, ook voor zijn vrouw. Ga je samen de Camino lopen!!!

Om 7 uur pelgrimsmenu, bestond uit salade of spaghetti, vis, kip of varkensvlees en yoghurtje toe, met natuurlijk wijn.

Ben nu nog maar 12 km van Leon, dus daar kan ik morgen op tijd zijn om de stad te bekijken en rond te lopen, hopelijk zonder rugzak.

Het weer was vandaag uitstekend, strakblauwe lucht, veel zon.

Buen Camino!!

1. Astrid:
    8 oktober 2015
    Hoi Janneke, leuk om je verslagen te lezen. Wat een avontuur!
  2. Ben Engbersen:
    Dag Janneke,
    Je schiet al lekker op. Ik vind dat je behoorlijke afstanden loopt en dat ook nog eens met een behoorlijke bepakking en je rustdagen zijn schaars. Knap hoe je het doet.
    Je schouder nu oké?
    De laatste paar honderd kilometers wordt het inderdaad drukker. Heel veel mensen, ook van hier, vliegen naar Leόn om daar de Camino te starten. Het wordt natuurlijk geen file-lopen, maar toch.
    Fijn om je te lezen. Succes en sterkte, het gaat je lukken.
  3. Annemieke Paalman:
    Hallo Janneke,
    Vanavond na het zingen voor het eerst je blog gaan lezen. Alles achter elkaar. Geweldig, wat een energie heb jij en wat een belevenissen. Ik wens je nog heel veel wandelplezier, ga zo door.
    hartelijke groet,
    Annemieke