Dag 27. Van O Cebreiro naar Triacastela. 21 km

16 oktober 2015 - Triacastela, Spanje

Vannacht redelijk geslapen, ondanks de grote slaapzaal. Toch vind ik dit helemaal niks. Veel te veel bedden en ze staan veel te dicht op elkaar, vreselijk. Om 6 uur begonnen er alweer zaklampen te schijnen. Waarom in vredesnaam zo vroeg, het duurt nog 2 uur voordat het licht wordt. Het begint ook drukker te worden, omdat er nu, vooral veel Spanjaarden, alleen het laatste stuk lopen, wat nodig is om de Compostella te verkrijgen.

Om 7.30 uur naar buiten en naar de plaatselijke bar voor een ontbijt. En daar zat ook Beth met nog 2 anderen, die kwamen al van een plaatsje eerder, waar ze hadden overnacht.

Ben samen met het Argentijnse stel gaan lopen, maar we hebben de verkeerde route genomen. Langs de weg ipv over de veldweggetjes. Daarna een steil pad naar de pas San Roque. Na het plaatsje Hospital da Condesa weer flink klimmen naar de Alto de Poio. Maar gelukkig was er aan het eind van het pad een bar met een terras, dus koffie!!!

Volgens het boekje was dit de laatste grote horde op de route naar Santiago. Dat moeten we dan maar afwachten.

Daarna ging het eigenlijk  steeds bergafwaarts. De plaatsjes in Galicie waar je doorheen komt, zijn duidelijk anders. Gehuchten zijn het eigenlijk met vooral boerenbedrijfjes.  Betonnen wegen leiden er doorheen, meestal vol met mest. Oude huizen en stallen er aan vastgebouwd. In een van die gehuchtjes stond een vrouw met een bord met pannenkoeken langs de weg. Ze bood iedere pelgrim er een aan. Grappig! Toen ik zei dat ik uit Nederland kwam, zei ze dat er dit jaar weinig mensen uit Holland waren, maar veel uit Australië en Amerika. Dat had ik ook al opgemerkt. Natuurlijk wilde ze een donativo, want anders kan ze haar pannenkoeken niet bakken.

Na een mooi weggetje met tamme kastanjebomen  (zijn hier heel veel), kwam ik uiteindelijk  in Triacastela aan. Eerst een bank zoeken, want had geen cash meer en gelukkig.......die was er.

De Albergue waar ik nu zit is Albergue/pension Complexo Xacobeo (http://www.complexoxacobeo.com), een verademing na die slaapfabriek van gisteren.

Geïnstalleerd,  kleding gewassen en gedouchet. Gisteren had ik daar geen zin in. Even wat eten geregeld van de supermarkt. Brood, tonijnsalade, geitenkaas, müsli yoghurtje en wijn.

BUEN CAMINO!!!!

1. Erica:
    16 oktober 2015
    Ha Janneke; een mooi verslag weer. Ik snap helemaal dat het soms best lastig is om na een lange dag ook nog met zoveel mensen een slaapzaal te moeten delen... Dan wil je ook wel eens even 'rust'.. Heel veel succes op je volgende etappe!
  2. Janneke:
    17 oktober 2015
    Hoi Erica ,

Klopt, maar er zijn ook wel slaapplekken die wel rustig zijn. Dat kan per dag verschillen. Ik probeer ook zoveel mogelijk kleine te zoeken, maar dat lukt niet elke keer. Bedankt voor je support!!!