Dag 5. Van Cizur Menor naar Puenta La Reina 20 km

24 september 2015

Redelijk geslapen met alleen vrouwen in de slaapzaal en dat scheelt. Ontbijt van de restjes van gisteravond en koffie uit de automaat en weer gaan......

Na het plaatsje ging het al snel via een landweggetje omhoog. In een klein dorpje Zariquiegui genaamd, lekkere tortilla op brood gehad met koffie. De Amerikaanse vrouw Chery, kwam ik daar ook weer tegen. Ze kwam van een heel andere kant. Ze was  om 6 uur vertrokken en de weg kwijt geraakt. Twee uur eerder vertrokken vanuit dezelfde plaats. Tsja, je kunt ook beter niet in het donker vertrekken.

Verder samen gelopen,  flink klimmen naar de Alto del Perdon, waar een schitterend uitzicht was. Het landschap is nu meer heuvelachtig en biedt mooie vergezichten. Op de Alto del Perdon een beeldengroep van een pelgrimskaravaan opgericht door Navarrese vrienden van de Sint-Jacobsroute. Het waaide daar gigantisch en daar hebben ze dus ook gebruik van gemaakt door er windmolens te plaatsen. Vanaf deze hoogte gingen we verder via een zeer stijl steenachtig pad. Je komt nu door kleine uitgestorven (lijkt het) plaatsjes zoal Uterga, Muruzabal, Obanos om uitendelijk in Puenta La Reina aan te komen. Dat was vandaag ook mijn doel.  Een Albergue was snel gevonden en daar zit ik nu in de tuin. Albergue Padres Reparadores, wel erg massaal. 100 slaapplekken. Kijken hoe dat gaat. Kost 5 euro, ook niets van te zeggen.

Het ritueel bij een Albergue is je credencial (pelgrimspas) laten zien, waar je een stempel in krijgt (bewijs voor Santiago), betalen en daarna krijg je een kamer toegewezen. Het bed kun je zelf uitzoeken, liefst slaap ik onder en tot nu toe is dat altijd gelukt. Vervolgens creër je je plekje met lakenzak en soms de slaapzak. Daarna douchen en je kleren wassen.  Je mag ook maar 1 nacht blijven en je moet 's ochtends om 08.30 uur weer weg zijn. 's Avonds eten in de Albergue of zelf iets zien te scoren. In de plaatselijke restaurantjes kost het zg pelgrimsmenu ook maar 10 euro, dus je kunt het allemaal best lowbudget  doen.

Het was vandaag een prachtig zonnige dag met een strakblauwe lucht, een stuk beter dan gisteren.

Je ziet nu me verder komt ook meer mensen die moeite krijgen met lopen. Zag een vrouw de hele dag op slippers lopen, ze kon haar schoenen niet meer aan, mensen met blaren en Chery, mijn wandelmaatje van vandaag heeft last van haar enkel. Bij mij doet alles zeer, spierpijn in de benen van het klimmen en dalen, zere schouders van de rugzak, zere rug van de bedden, maar mijn voeten zijn ok!!!

Even het stadje ingelopen met Chery om een wijntje te drinken. Een erg leuk middeleeuws plaatsje. We liepen er nog maar net of we kwamen Pat uit Australië  tegen, zij was in de eerste en tweede albergue mijn roommate. Zij blij want zij voelde zich nogal alleen en wist niet zo goed wat ze moest doen. Dus op naar een terras om wat te drinken met tapas erbij. Daarna heb ik samen met Pat nog een pelgrimsmenu gegeten. Chery ging naar een mis. Om 21.00 uur was ik terug en ach wat kun je anders.....gelijk maar naar bed.