Dag 8. Van Torres del Rio naar Logronos 22 km

27 september 2015

Vannacht goed geslapen ondanks de medeslapers. Het was vrij rustig. Misschien  begin ik er aan te wennen.

Sommigen beginnen om 6 uur te rommelen in het donker, maar dan word je natuurlijk wakker, al doen ze nog zo voorzichtig. Om 7 uur ben ik opgestaan, spullen ingepakt en naar het ontbijt. Koffie, verse sinaasappelsap, een dikke geroosterde boterham, jam en boter. Om 07.30 uur vertrokken, nog voor zonsopgang.

Na Torres del Rio eerst een hoogvlakte op, klimmen dus het eerste stuk, daarna een stuk langs de weg. Geen verkeer te zien omdat het zondag is. Om 10 uur arriveerde ik in Viana, de laatste stad van Navarra. Daarna kom je in La Rioja (van de wijn).

Even een broodje in Viana, wat velen doen en weer verder. Langs een kapel Virgen de las Cueves, daarna een pad door een soort grasgebied. Hier miste ik een pijl en liep verkeerd. Zag geen paaltjes en pijlen meer. Tot er iemand op een heuvel stond te roepen dat ik daar naar toe moest en zo weer op het juiste pad kwam. Iedereen helpt elkaar hier. Een tijdje op een pad door een heerlijk ruikend bos. Er bloeien veel gele struiken die volgens mij die geur veroorzaken, citroenachtige. Kom er nog wel achter hoe die struik heet. Na het bos langs het industrieterrein van Logrono.

Langs deze weg zit iedere dag  een vrouw die een stempel in je pelgrimspaspoort zet. Zij zet deze traditie van haar moeder voort, die in 2002 op 92-jarige leeftijd is overleden. Denk dat ze het zelf niet meer ruikt, maar het stinkt daar ontzettend naar riool en urine!! Daar zit ze dan de hele dag achter haar tafeltje voor haar huis.

In Logrono aangekomen, wat ligt aan de rivier de Ebro, zoeken naar een Albergue. Een echtpaar zag dat en heeft mij naar de Albergue Municipal gebracht. Ik was er al voor 13.00 uur en deze was nog niet open. Wachten tot 13.00 uur. Inchecken (7 euro) en naar het bed wat me toegewezen werd. Oei wat dicht op elkaar en wat veel in 1 ruimte. Allemaal Spaans kwekkende vrouwen om mij heen. Heb toch wel spijt dat ik niet verder ben gaan zoeken.

Geïnstalleerd  en de stad in. Het is een prachtige stad met mooie pleinen. Het wijnfestival is net vandaag afgelopen. Gelukkig maar, want ik hoorde dat er geen plek meer te krijgen was tijdens het festival. Eerst kwam ik de twee 18-jarige meisjes uit Londen tegen die in SJPdP in dezelfde Albergue zaten. Ze waren moe, vonden het zwaar en hadden zere voeten.

Op het plein bij de cathedraal zag ik de 3 Canadese vrouwen op een terras zitten. Ze konden hun (gereserveerde) Albergue niet vinden en gingen al snel verder zoeken. Afgesproken om om 19.00 uur ergens wat te gaan eten.

Heb zelf nog even een glas wijn en patatas bravas genomen. Lekker!!!

Logrono schijnt trouwens bekend te staan om zijn lekkere eten.

Wat het weer vandaag betreft, kon niet beter. Strakblauwe lucht en lekker windje, niet te warm. Wat dat betreft tref ik het tot nu toe!!

Er zijn ook fietsers die de Camino doen, vind ze soms erg asociaal (sorry Jan). Ze zitten ineens vanuit het niets achter je met veel kabaal vanwege die steenslagweggetjes. In het ergste geval roepen ze "a derecha". Toch hebben zij het best zwaar volgens mij op die stenige paden en soms moeten ook zij lopen. Bij de Albergues hebben de lopers altijd voorrang op de fietsers.

Van Peter gisteren het bericht dat onze kater (Poes geheten) is ingeslapen middels een spuitje. Was toch wel schrikken, had verwacht hem toch weer te zien bij thuiskomst. Poes was een erfenis van mijn tante, hebben hem toch nog 10 jaar gehad. Is ruim 20 jaar geworden, was helemaal op. Peter is er bij gebleven toen hij insliep. Mooi!!!

Om 19.00 uur afgesproken om te eten met de 3 Canadese en 1 Amerikaanse vrouwen. Een pelgrimsmenu maar weer, 10 euro. Was nog even in de cathedraal geweest, wat een prachtige grote kerk!! Later hoorde ik van iemand dat er een mis was geweest opgedragen aan ďe pelgrims. Deze moesten allemaal naar voren komen en werden gezegend. Jammer dat ik het gemist heb, want dat had ik wel kunnen gebruiken.

Om 21.00 uur terug naar de Albergue. Ik vind het deze keer een vreselijke slaapplek. Massaal en lawaaiig. Ik lig helemaal in de hoek en zie alleen maar bedden, geen raam en geen deur. Claustrofobisch pffff. En hele smalle doorgangen tussen de bedden, vreselijk. Ik probeer nu toch die grote Albergues voortaan zoveel mogelijk te vermijden.

Morgen als het lukt naar Najera, een stuk van 30 km, we shall see!

1. Bern:
    30 september 2015
    Je gaat wel lekker zo te lezen. heb wel vaker gehoord dat noord Spanje ontzettend mooi is.
    Goh, sneu van poes. Heeft ie toch nog een mooi leven gehad na Utrecht. Als die buurman er voor had moeten zorgen was ie er ws al lang niet meer geweest. Nou geniet van je verdere trip. Loop ze!