Dag 1. Van Hengelo naar Porto

20 augustus 2017 - Porto, Portugal

Hoewel ik niet veel puf meer heb, beschrijf ik toch mijn eerste dag, anders loop ik gelijk achter en dat moeten we niet hebben.

Het is zover...mijn tweede Camino, de Camino Portugues. Net als 2 jaar geleden heb ik er zin in, maar zie ik er toch ook wel weer tegenop. Waar begin ik aan zo in mijn uppie. En toch doe ik het, het trekt toch weer dat wandelen in de natuur en alleen maar denken aan de simpele dingen zoals waar slaap ik vanavond en hoever zal ik lopen vandaag. Ik moet het deze keer in 2 weken doen, dus wordt nog stevig doorlopen en rustdagen kan ik mij niet veroorloven.

Vanmorgen om 7 uur liep ik met mijn nieuwe knaloranje rugzak richting station Hengelo, moet toch even inlopen nietwaar?

In de stoptrein naar Zutphen zat oftewel lag nog een jonge knaap in zwart pak met stropdas gigantisch dronken te zijn. De trein was in Zutphen op zijn eindpunt,  maar het jong was niet wakker te krijgen. Later zag ik dat ze hem op het perron hadden gedumpt en lag hij gewoon verder te slapen......hopelijk is hij goed thuisgekomen........

Na een voorspoedige treinreis en een zelfde vlucht kwam ik om 15.00 uur in Porto aan, het is daar een uur vroeger dus dat scheelt. Met de metro naar het centrum, beetje ingewikkeld kaartjesgedoe, maar gelukkig staat er constant iemand bij om je te helpen (ondertussen steeds bellend)

Maar wat een hitte hier. Een klap in je gezicht. Dat had ik niet verwacht. Wel 20 graden warmer dan in Nederland. Toevallig de warmste dag van de hele zomer, hoe tref je dit. Hoop echt dat het morgen koeler wordt.......

Het Invictus hostel heb ik met enige moeite en speurwerk gevonden. Zag er eerlijk gezegd op de site mooier uit dan het in werkelijkheid is, maar de eigenaresse is erg aardig en behulpzaam. Heeft de slaapplek voor morgen voor mij geregeld.

Wat tegenvalt is dat dit toch niet het begin is zoals 2 jaar geleden. Toen ging iedereen in die eerste albergue de Camino lopen en had je gelijk een band. Ook ging iedereen vrij vroeg slapen (22.00 uur moest het stil zijn). Nu ben ik hier helemaal alleen en de enige die de Camino loopt, verder allemaal jonge gasten die nu de stad in zijn. Dat zal niet echt rustig worden vannacht vrees ik.

Ben vanmiddag nog even naar de cathedraal gelopen om te zien hoe ik morgen moet lopen, maar ben daarna gelijk weer teruggegaan. Porto is erg in gewild als stedentrip en het is dus gigantisch druk. Het is ook een prachtige stad, maar dat is dan toch niet leuk als je in je uppie bent, dus ik wil hier zo snel mogelijk weg. Hopelijk krijg ik dan het pelgrimgevoel morgen. Heb inmiddels al wel 2 stempels, hier in het hostel en bij de kathedraal. Dicht bij het hostel nog even een terrasje gepakt, twee wijntjes gedronken en een toast met kaas en tomaatjes. Dat was deze keer mijn avondeten.

Hoop dat ik de verdere dagen een beetje meer het gevoel krijg wat ik 2 jaar geleden had, maar nu in dit hostel nog niet.

Tot morgen!!!

Albergue: Invictus hostel

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Sara:
    20 augustus 2017
    Veel succes morgen! Leuk om weer te volgen wat je allemaal beleeft! En arme jongen in de trein
  2. Willemien Erenga:
    Dag Janneke,
    Ben ik de eerste die je blog leest? Heerlijk dat je het doet! Ja dat lijkt me niet gemakkelijk om zo te beginnen zonder de buzz van anderen die dezelfde weg nemen! Ik wens je een goede tocht met veel inzichten en vrijheid (want dat denk ik altijd dat het gevoel van vrijheid komt wanneer je zo in je eentje een tocht maakt!). Veel succes!
    Liefs van Willemien.
  3. Meta:
    20 augustus 2017
    Heel veel succes morgen. Moedig hoor dat je weer gaat lopen en leuk dat je een blog hebt.
  4. Erica:
    21 augustus 2017
    Ha Janneke, wat dapper dat je weer op weg gaat! Mooi om met jou een stukje mee te gaan door jouw verhaal te lezen.
    Ik snap dat je je in de drukte wat verloren moet voelen in Porto. . Morgen is het vast anders! Heel veel succes en groetjes
  5. Mariken:
    Zet hm op tantie!!
  6. Carola:
    Toi toi toi Janneke!!!
    Je kunt het. Komt vast allemaal goed.
    Respect voor jou!!
  7. Nicolet:
    21 augustus 2017
    HEEEEEEEL veel succes. je bent een bikkel....RESPECT.
  8. Rita:
    21 augustus 2017
    Super Janneke ! Heel veel succes en hopelijk zit je snel in de sfeer ! Geniet ervan!
  9. Jeannet:
    21 augustus 2017
    Zet hem op Janneke, heel veel succes, je kunt het!!!
  10. Mia:
    21 augustus 2017
    Wat mooi Janneke dat je weer gaat wandelen. Wens je n mooie tocht met veel ontmoetingen en inspiratie! Xx
  11. Annemieke Paalman:
    21 augustus 2017
    Heel veel succes. Leuk om je verhalen weer te lezen. Bedankt voor het attenderen.
    Lieve groet
  12. Phine:
    24 augustus 2017
    Hej! Lovely blog (and good motivation for me to learn more Dutch, but it's getting better)! Hope you'll see lots of awesome landscapes, sunrises and enjoy the journey.
    Veel succes and best wishes! :-)
  13. Janneke:
    24 augustus 2017
    Hey Phine, thank you for your reaction. I hope you can understand a little bit of the stories. Love Janneke